Kai konsolė nustoja klausyti: pirmieji simptomai
Žaidžiate savo mėgstamiausią žaidimą ir staiga – juodas ekranas. Arba konsolė pradeda skleisti garsus, primenančius lėktuvo kilimą. O gal tiesiog nebesiįjungia, nors vakar dar viskas veikė puikiai. Tokios situacijos pasitaiko dažniau, nei norėtųsi, ir ne visada jos reiškia, kad jūsų Xbox ar PlayStation laikas palaidoti.
Prieš skubėdami ieškoti remonto centro Vilniuje ir skaičiuodami, kiek pinigų teks išleisti, verta sustoti ir patikrinti keletą dalykų. Dažnai tai, kas atrodo kaip rimta gedimas, iš tikrųjų yra paprasta problema, kurią galite išspręsti patys per kelias minutes. Taip sutaupysite ne tik pinigų, bet ir laiko, kurį kitaip praleistumėte be savo konsolės.
Žinoma, yra situacijų, kai be specialisto pagalbos tikrai neišsiversite. Bet kaip atskirti, kada galite padėti sau patys, o kada tikrai reikia profesionalų? Apie tai ir pakalbėsime šiame straipsnyje.
Maitinimo problemos: kai konsolė neįsijungia arba netikėtai išsijungia
Viena dažniausių problemų, su kuriomis susiduria konsolių savininkai – tai maitinimo sutrikimai. PlayStation 4 ar Xbox One tiesiog atsisako įsijungti, arba įsijungia ir po kelių sekundžių vėl išsijungia. Prieš laikydami, kad sugedo maitinimo blokas ar kiti vidiniai komponentai, patikrinkite šiuos dalykus:
Pirmas dalykas – kabeliai ir lizdai. Skamba banaliai, bet net neįsivaizduojate, kaip dažnai problema slypi būtent čia. Ištraukite maitinimo laidą ir iš konsolės, ir iš lizdo. Palaukite bent minutę – taip išsikraus kondensatoriai. Tada vėl viską prijunkite, bet šįkart įsitikinkite, kad kištukas įkištas iki galo. Pabandykite ir kitą elektros lizdą – kartais problema būna būtent lizde, o ne konsolėje.
Jei turite Xbox One su išoriniu maitinimo bloku, atkreipkite dėmesį į šviesos indikatorių ant jo. Jei šviečia oranžinė ar balta – viskas gerai. Jei nešviečia visai arba mirksi – problema greičiausiai maitinimo bloke. Gera žinia ta, kad šiuos blokus galima įsigyti atskirai ir nebrangiai, nereikia vežti visos konsolės į remontą.
Antra – perkaitimas. Modernios žaidimų konsolės yra galingos, o tai reiškia, kad jos išskiria nemažai šilumos. Jei konsolė stovi uždaroje spintelėje, ant kilimo ar šalia šildytuvo, ji gali perkaisti ir automatiškai išsijungti save apsaugodama. PlayStation konsolės ypač jautrios šiai problemai. Įsitikinkite, kad aplink konsolę yra bent 10-15 centimetrų laisvos erdvės iš visų pusių. Ventiliacijos angos turi būti švarios, be dulkių.
Jei įtariate perkaitimą, išjunkite konsolę ir leiskite jai visiškai atvėsti – gali užtrukti ir valandą. Tada ją įjunkite vėl. Jei problema pasikartoja po 20-30 minučių žaidimo, tikrai reikia spręsti vėsinimo problemą. Kartais pakanka išvalyti dulkes, bet jei aušinimo sistema sugedo – be specialistų neišsiversite.
Vaizdo problemos: kai ekranas juodas, bet konsolė veikia
Girdite, kad konsolė įsijungia – sklinda charakteringas garsas, šviečia lemputės, bet ekrane nieko nematyti. Arba vaizdas nuolat trūkinėja, pasirodo artefaktai. Tokios problemos gąsdina, nes atrodo, kad sugedo vaizdo lustas ar kažkas panašiai rimto. Tačiau dažniausiai kalti visai kiti dalykai.
HDMI kabelis ir jungtys. Tai pirmasis dalykas, kurį reikia patikrinti. HDMI kabeliai nėra amžini – jie gali susidėvėti, sulūžti viduje arba tiesiog būti prastos kokybės. Jei turite kitą HDMI kabelį – pabandykite jį. Taip pat patikrinkite, ar kabelis tvirtai įkištas ir į konsolę, ir į televizorių. Kartais pakanka tiesiog ištraukti ir vėl įkišti.
Pabandykite ir kitą HDMI įvestį televizoriuje. Pasitaiko, kad sugenda viena konkreti jungtis, o kitos veikia puikiai. Jei turite galimybę, prijunkite konsolę prie kito televizoriaus ar monitoriaus – taip suprasite, ar problema konsolėje, ar televizoriuje.
Rezoliucijos nesuderinamumas. Kartais konsolė bando išvesti signalą tokia rezoliucija, kurios jūsų televizorius nepalaiko. Tai gali nutikti po sistemos atnaujinimo ar perjungus į kitą televizorių. PlayStation konsolėse galite pabandyti paleisti saugų režimą – laikykite maitinimo mygtuką 7 sekundes, kol išgirsite antrą pyptelėjimą. Saugiame režime galėsite pakeisti vaizdo nustatymus.
Xbox konsolėse yra panašus būdas – laikykite maitinimo mygtuką 10 sekundžių, kol konsolė visiškai išsijungs. Tada įjunkite ją vėl, laikydami mygtuką Eject ir Bind vienu metu. Tai paleis žemo rezoliucijos režimą, kuriame galėsite pakeisti nustatymus.
Garso sutrikimai ir keisti triukšmai
Jūsų konsolė pradėjo skleisti garsus, kurių anksčiau negirdėjote? Tai gali būti įvairių problemų požymis, nuo visai nekenksmingų iki rimtų.
Ventiliatoriaus triukšmas. Jei konsolė pradeda garsiai ūžti žaidžiant – tai dažniausiai reiškia, kad ventiliatorius dirba visu pajėgumu bandydamas atvėsinti sistemą. Priežastys gali būti kelios: susikaupusios dulkės, išdžiūvusi termopasta arba tiesiog per didelis apkrovimas.
Dulkes galite pabandyti išvalyti patys. Išjunkite konsolę ir ištraukite maitinimo laidą. Ventiliacijos angas galite švelniai išpūsti suslėgtu oru – tik nepernelyg stipriai, kad nesugadintumėte ventiliatoriaus. Jei turite dulkių siurblį su mažu antgaliu, galite atsargiai pabandyti ir jį, bet tik iš išorės.
Termopastos keitimas jau sudėtingesnis dalykas. Jei jūsų konsolė senesnė nei 3-4 metai ir triukšmas stiprėja, tikėtina, kad termopasta išdžiūvo. Tai normalus procesas. Pakeitus termopastą, konsolė vėl veiks tyliai ir vėsiai, bet šį darbą geriau patikėti specialistams, ypač jei konsolė dar garantinė.
Kietojo disko garsai. Jei girdite spragtelėjimus ar keistus cypimus, problema gali būti kietajame diske. Tai rimtas signalas – kietasis diskas gali būti ant žlugimo ribos. Kuo greičiau pasidaryti atsarginę svarbių duomenų kopiją (jei įmanoma) ir kreiptis į specialistus. Laimei, kietąjį diską pakeisti nėra labai sudėtinga, o duomenys dažnai būna išsaugoti debesyje.
Diskų skaitymo problemos
Jūsų PlayStation ar Xbox nebepriima diskų, juos išspjauna atgal arba neskaito? Tai viena iš dažniausių mechaninių problemų, ypač su senesnėmis konsolėmis.
Pirma, patikrinkite patį diską. Ar jis švarus? Ar nėra įbrėžimų? Kartais problema ne konsolėje, o diske. Pabandykite kitus diskus – jei jie veikia, problema tikrai diske. Diskus galima švelniai nuvalyti mikropluošto šluoste, braukiant nuo centro link kraštų (ne ratu!).
Jei konsolė visai neįtraukia disko arba iškart jį išstumia, problema greičiausiai mechanizme. PlayStation 4 konsolėse yra žinoma problema su guminiu rutuliuku, kuris įtraukia diską – jis gali išsidėvėti. Kai kurie drąsuoliai šią problemą sprendžia patys, bet reikia išardyti konsolę, o tai panaikina garantiją.
Xbox konsolėse diskų skaitytuvai taip pat gali sugesti, ypač jei į konsolę buvo bandoma kišti kažką, kas nėra diskas (taip, vaikai kartais bando įkišti visokių dalykų). Tokiais atvejais be remonto neišsiversite.
Svarbus patarimas: jei jūsų konsolė dar garantinė ir turite diskų skaitymo problemų, niekada nebandykite jos ardyti patys. Garantijos lipdukų pažeidimas reiškia garantijos praradimą. Geriau kreipkitės į oficialius servisus ar patikimus remonto centrus Vilniuje.
Programinės įrangos klaidos ir sistemos strigimai
Ne visos problemos yra techninės. Kartais konsolė veikia keistai dėl programinės įrangos klaidų. Gera žinia ta, kad tokias problemas dažnai galima išspręsti patiems.
Sistemos lūžimas ar užstrigimas. Jei konsolė užstringa meniu, žaidimas nebeveikia arba matote klaidų pranešimus, pirmiausia pabandykite paprastą perkrovimą. Laikykite maitinimo mygtuką 10 sekundžių, kol konsolė visiškai išsijungs. Palaukite minutę ir įjunkite vėl. Tai išvalo laikinąją atmintį ir dažnai išsprendžia smulkias problemas.
Jei problema išlieka, galite pabandyti atstatyti gamyklinius nustatymus. Dėmesio: prieš tai įsitikinkite, kad jūsų žaidimų išsaugojimai yra sinchronizuoti su debesimi (PlayStation Plus ar Xbox Live). Gamyklinių nustatymų atstatymas ištrins viską iš konsolės.
PlayStation konsolėse tai daroma saugiame režime (laikykite maitinimo mygtuką 7 sekundes). Pasirinkite „Restore Default Settings” – tai atstatys nustatymus, bet neištrins duomenų. Jei tai nepadeda, yra ir griežtesnė parinktis „Initialize PS4”, bet ji ištrins viską.
Xbox konsolėse eikite į Settings > System > Console info > Reset console. Galite pasirinkti „Reset and keep my games & apps” arba visišką išvalymą.
Tinklo ir prisijungimo problemos
Konsolė veikia, bet neprisijungia prie interneto? Arba nuolat nutrūksta ryšys žaidžiant online? Tokios problemos erzina ne mažiau už technines.
Pirma, patikrinkite savo interneto ryšį. Ar kiti įrenginiai namuose prisijungia be problemų? Jei taip, problema greičiausiai konsolės nustatymuose ar jos belaidžio ryšio modulyje.
Paprastas sprendimas: perkraukite routerį ir modemą. Išjunkite juos iš elektros tinklo, palaukite 30 sekundžių, įjunkite vėl. Tai išsprendžia daugybę tinklo problemų. Taip pat pabandykite prijungti konsolę tiesiogiai laidu – jei taip veikia, problema belaidžiame ryšyje.
Patikrinkite, ar jūsų routeris nėra per toli nuo konsolės. Sienos, ypač betoninės, labai silpnina Wi-Fi signalą. Jei įmanoma, perkelkite routerį arčiau arba naudokite laidinį ryšį – jis visada stabilesnis žaidimams.
Kartais problema būna DNS serveriuose. Pabandykite pakeisti juos į Google DNS (8.8.8.8 ir 8.8.4.4) arba Cloudflare (1.1.1.1). Tai daroma konsolės tinklo nustatymuose.
Valdymo pultų problemos
Nors tai ne pačios konsolės gedimas, valdymo pultų problemos gali visiškai sutrukdyti žaisti. DualShock 4 ar Xbox valdymo pultai gana patikimi, bet ir jie turi silpnų vietų.
Pultas nesijungia ar nuolat atsijungia. Pirma, patikrinkite bateriją ar akumuliatorių. Jei pultas įkrautas, bet vis tiek nesijungia, pabandykite jį iš naujo susieti su konsole. PlayStation pultuose yra mažas reset mygtukas gale – paspauskite jį smeigtuką ir laikykite 5 sekundes. Tada prijunkite pultą USB laidu ir paspauskite PS mygtuką.
Xbox pultuose išimkite baterijas 10 sekundžių, tada įdėkite atgal ir paspauskite Xbox mygtuką. Jei tai nepadeda, eikite į konsolės nustatymus ir pašalinkite pultą, tada susieti iš naujo.
Mygtukų problemos. Jei kai kurie mygtukai neveikia ar „lipa”, problema dažnai būna nešvarumuose. Valdymo pultai kaupia dulkes, prakaito likučius, maisto trupinėlius. Galite pabandyti juos švelniai išvalyti izopropilo alkoholiu (ne vandeniu!) ir vatos pagaliukais. Tik būkite atsargūs ir nelieti per daug skysčio.
Kada tikrai reikia vežti į remonto centrą
Yra situacijų, kai savarankiškai padėti sau nebegalite ir reikia profesionalų pagalbos. Štai aiškūs ženklai, kad laikas kreiptis į remonto centrą Vilniuje:
Fiziniai pažeidimai. Jei konsolė nukrito, į ją buvo išlieta skysčio ar ji akivaizdžiai mechaniškai pažeista – vežkite į servisą. Bandyti ją įjungti gali būti pavojinga ir tik pabloginti situaciją.
Nuolatinis perkaitimas. Jei išvalius dulkes konsolė vis tiek perkaista ir išsijungia, problema greičiausiai termopastoje ar aušinimo sistemoje. Termopastos keitimas reikalauja konsolės išardymo, o tai geriau patikėti specialistams.
Vaizdo lusto problemos. Jei ekrane matote keistus vaizdo artefaktus, spalvų iškraipymus ar vaizdas nuolat trūkinėja nepriklausomai nuo kabelio ar televizoriaus – problema gali būti vaizdo luste. Tai rimtas gedimas, kurį gali sutaisyti tik specialistai su reikiama įranga.
Maitinimo problemos, kurios neišsprendžiamos kabelių keitimu. Jei pakeitę visus kabelius ir išbandę visus lizdus vis tiek negalite įjungti konsolės, problema greičiausiai vidinė – maitinimo bloke ar pagrindinėje plokštėje.
Garantinis remontas. Jei jūsų konsolė dar garantinė, bet turi bet kokią problemą – vežkite į oficialų servisą ar įgaliotą remonto centrą. Nebandykite jos ardyti patys, nes prarasite garantiją.
Renkantis remonto centrą Vilniuje, atkreipkite dėmesį į keletą dalykų. Pasiteiraukite, ar jie turi patirties su jūsų konsolės modeliu. Paklauskite apie garantiją atliktam remontui – rimti servisai visada suteikia bent 1-3 mėnesių garantiją. Pasiskaitykite atsiliepimus internete. Ir nepamirškite paklausti preliminarios kainos – rimti specialistai turėtų sugebėti bent apytiksliai įvertinti remonto kainą po diagnostikos.
Kai konsolė vėl veikia: kaip išvengti problemų ateityje
Tarkime, išsprendėte problemą – ar tai patys, ar su specialistų pagalba. Dabar svarbu pasirūpinti, kad ji nepasikartotų. Keletas paprastų įpročių gali žymiai pratęsti jūsų konsolės gyvenimą.
Reguliarus valymas. Bent kartą per kelis mėnesius švelniai išpūskite dulkes iš ventiliacijos angų. Jei turite naminių gyvūnėlių ar gyvename dulkėtoje aplinkoje – darykite tai dažniau. Dulkės – vienas didžiausių konsolių priešų.
Tinkama vieta. Konsolė turi stovėti gerai vėdinamoje vietoje, ne ant kilimo, ne uždaroje spintelėje. Idealiu atveju – ant kieto paviršiaus, su laisva erdve iš visų pusių. PlayStation 4 geriau veikia horizontalioje padėtyje, nors gali stovėti ir vertikaliai su specialia atrama.
Tinkamas išjungimas. Niekada neištraukite konsolės iš elektros tinklo, kol ji dar veikia. Visada išjunkite ją per meniu. Staigus elektros tiekimo nutraukimas gali sugadinti kietąjį diską ar sugadinti sistemos failus.
Sistemos atnaujinimai. Neatidėliokite sistemos atnaujinimų. Jie ne tik prideda naujų funkcijų, bet ir taiso klaidas, gerina stabilumą. Taip, kartais atnaujinimai sukelia naujų problemų, bet tai reta išimtis.
Atsarginės kopijos. Jei turite PlayStation Plus ar Xbox Live Gold, įsitikinkite, kad žaidimų išsaugojimai sinchronizuojami su debesimi. Taip neteksite savo progreso, jei konsolė sugenda ir reikia ją keisti.
Elektros apsauga. Jei jūsų rajone dažnos įtampos svyravimai ar perkūnijos, apsvarstykite galimybę įsigyti UPS (nepertraukiamo maitinimo šaltinį) arba bent jau kokybišką įtampos stabilizatorių. Staigūs įtampos šuoliai gali rimtai sugadinti elektroniką.
Žaidimų konsolės šiandien yra sudėtingi elektroniniai įrenginiai, bet ne visada jų problemos reiškia brangų remontą. Dažnai pakanka paprasčiausių veiksmų – kabelių patikrinimo, dulkių išvalymo, sistemos perkrovimo. Svarbiausia – nepulti į paniką ir metodiškai patikrinti akivaizdžius dalykus prieš skubant į remonto centrą. Bet jei problema tikrai rimta, neverta rizikuoti ir bandyti taisyti patiems – patikimi specialistai Vilniuje padės grąžinti jūsų konsolę į darbą greitai ir su garantija. O tinkama priežiūra užtikrins, kad į juos tektų kreiptis kuo rečiau.

