Kai technologijos sustreikuoja – pirmieji žingsniai
Kiekvienas esame patyrę tą nemalonų momentą, kai įjungus kompiuterį ar žaidimų konsolę vietoj įprasto darbo sulaukiame keistų garsų, juodo ekrano ar visiškai nieko. Pirmoji reakcija dažnai būna panika ir mintis apie brangų remontą. Tačiau realybė tokia, kad nemažą dalį gedimų galima išspręsti patiems, turėdami šiek tiek kantrybės ir pagrindinių žinių.
Svarbu suprasti, kad ne kiekvienas technikos sutrikimas reiškia rimtą gedimą. Kartais problema slypi visai paprastose vietose – atsilaisvinusiame kabelyje, užsikimšusiuose vėdinimo angose ar tiesiog programinėje klaidoje. Kita vertus, yra situacijų, kai bandymas taisyti pačiam gali tik pabloginti padėtį ir padidinti galutinę remonto kainą.
Dažniausios problemos, kurias įveiksite patys
Perkaitimas ir triukšmingas veikimas
Viena dažniausių problemų, su kuria susiduria tiek kompiuterių, tiek konsolių savininkai – tai perkaitimas. Jei jūsų įrenginys pradeda skleisti garsą tarsi reaktyvinis lėktuvas, o veikimas tampa lėtesnis, greičiausiai kaltas dulkių susikaupimas.
Kompiuterio korpuso valymas nuo dulkių – tai procedūra, kurią turėtų atlikti kiekvienas bent kartą per metus. Jums reikės tik suspausto oro balionėlio (parduodamas bet kurioje elektronikos parduotuvėje už kelis eurus) ir šiek tiek laiko. Išjunkite kompiuterį, atjunkite nuo elektros, atidarykite šoninį dangtį ir atsargiai išpūskite dulkes iš ventiliatorių, radiatoriaus ir kitų komponentų. Tik nepūskite per arti ir per stipriai – ventiliatoriai neturėtų suktis nuo oro srovės.
PlayStation 4 ar Xbox One konsolių atveju procesas šiek tiek sudėtingesnis, bet vis tiek įveikiamas. Reikės nuimti išorinį korpusą (dažniausiai keliomis varžtais), ir taip pat išpūsti dulkes. Tačiau jei niekada to nedarėte ir jums nejauku ardyti įrenginį – geriau pasikvieskite pagalbą ar kreipkitės į specialistus.
Programinės klaidos ir lėtas veikimas
Kai kompiuteris pradeda stabtelėti, ilgai kraunasi ar netikėtai išsijungia, problema ne visada slypi techninėje pusėje. Dažnai kalti virusai, perpildytas kietasis diskas ar tiesiog per daug programų, kurios kraunasi kartu su sistema.
Pirmiausia patikrinkite, kiek laisvos vietos liko jūsų diske. Windows sistemoje turėtumėte palikti bent 10-15% laisvos vietos, kad sistema veiktų sklandžiai. Ištrinkite nereikalingas programas per „Programos ir funkcijos” skydelį, išvalykite laikinuosius failus naudodami įmontuotą „Disko valymo” įrankį.
Antivirusinė programa – būtinybė, ne prabanga. Net jei naudojate tik įmontuotą Windows Defender, reguliariai atlikite pilną sistemos nuskaitymą. Pastebėjote keistas reklamas, lėtą naršyklės darbą ar netikėtus langus? Greičiausiai turite šiukšlių programų (adware) ar net kenkėjiškos programinės įrangos.
Konsolių atveju programinės problemos dažniausiai sprendžiamos sistemos atnaujinimu ar duomenų bazės atstatymu. PlayStation sistemose galite paleisti „Rebuild Database” funkciją saugaus režimo meniu – tai neištrina jūsų žaidimų ar išsaugojimų, bet gali išspręsti daugelį veikimo problemų.
Problemos su interneto ryšiu
Kai žaidimai nutrūkinėja arba atsisiuntimai vyksta žiogo greičiu, nebūtinai kaltas jūsų interneto tiekėjas. Dažnai problema slypi Wi-Fi ryšyje ar tinklo nustatymuose.
Pirmiausia išbandykite laidinio ryšio (Ethernet) kabelį – tai visada patikimesnis variantas žaidimams ir dideliems atsiuntimams. Jei tai neįmanoma, patikrinkite, ar jūsų maršrutizatorius nėra per toli ar už storų sienų. Kartais pakanka paprasčiausiai perkelti konsolę ar kompiuterį arčiau maršrutizatoriaus.
Dar vienas dažnas sprendimas – maršrutizatoriaus perkrovimas. Išjunkite jį iš elektros tinklo 30 sekundžių, vėl įjunkite ir palaukite, kol visiškai užsikraus. Skamba per paprasta, kad veiktų? Tačiau tai išsprendžia problemą dažniau, nei galėtumėte pagalvoti.
Kada reikalingas atsuktuvas ir drąsa
Kietojo disko ar SSD keitimas
Jei jūsų kompiuteris ar konsolė tapo nepakenčiamai lėta, o programiniai sprendimai nepadeda, galbūt atėjo laikas pakeisti senąjį kietąjį diską nauju SSD. Tai vienas iš efektyviausių būdų atgaivinti seną įrenginį.
Kompiuterio atveju tai gana paprasta procedūra. Šiuolaikiniuose kompiuteriuose dažniausiai reikia tik atsuktuvų – atsukate kelis varžtus, atjungiate seną diską, prijungiate naują ir įdiegiate operacinę sistemą iš naujo. Internete rasite daugybę video instrukcijų būtent jūsų kompiuterio modeliui.
PlayStation 4 konsolėse disko keitimas taip pat oficialiai palaikomas ir gana paprastas – Sony net pateikia oficialias instrukcijas. Tačiau PS5 atveju galite tik pridėti papildomą M.2 SSD, o pagrindinį diską keisti negalima. Xbox konsolėse situacija sudėtingesnė – ten disko keitimas gali pažeisti garantiją ir yra techniškai sudėtingesnis.
Atminties (RAM) keitimas ar papildymas
Jei jūsų kompiuteris lėtai veikia su keliais atvirais langais ar žaidimais, problema gali būti nepakankamoje operatyviojoje atmintyje. Gera žinia – RAM keitimas ar papildymas yra viena paprasčiausių procedūrų.
Pirmiausia sužinokite, kokio tipo RAM naudoja jūsų kompiuteris (DDR3, DDR4 ar DDR5) ir kiek maksimaliai galite įdėti. Tai galite sužinoti iš kompiuterio specifikacijų arba naudodami nemokamas programas kaip CPU-Z. Pirkdami naują RAM, geriausia rinktis tokios pat specifikacijos ir greičio modulius kaip jau turite.
Įdėjimas paprastas – išjunkite kompiuterį, atidarykite korpusą, raskite RAM lizdus (dažniausiai šalia procesoriaus), atsargiai atidarykite fiksatorius šonuose, įstatykite naują modulį (atkreipkite dėmesį į išpjovą, kuri leidžia įstatyti tik viena kryptimi) ir prispauskite, kol fiksatoriai užsifiksuos. Tai tikrai galite padaryti patys.
Raudonos linijos, kurių geriau neperžengti
Skysčių pažeidimai
Išpylėte kavą ant klaviatūros? Konsolė buvo drėgnoje patalpoje ir dabar nebeįsijungia? Tai situacijos, kai savarankiškas taisymas gali padaryti daugiau žalos nei naudos.
Skystis elektronikoje sukelia koroziją, kuri plinta laikui bėgant. Net jei įrenginys iš pradžių veikia po išdžiovinimo, po kelių savaičių gali pradėti gedinti atskiri komponentai. Profesionalūs meistrai Vilniuje turi specialius tirpalus ir įrangą elektronikai valyti po skysčių pažeidimų – tai ne tas pats, kas tiesiog išdžiovinti fenu.
Jei vis dėlto nutiko nelaimė, pirmiausia NEDĖKITE ĮRENGINIO. Išjunkite jį iš elektros, jei įmanoma – išimkite bateriją. Apverskite, kad skystis išbėgtų, ir kuo greičiau vežkite pas specialistus. Kiekviena praėjusi valanda didina žalos mastą.
Problemos su vaizdo plokšte ar procesoriumi
Jei ekrane matote keistus artefaktus, spalvotus kvadratėlius, linijas ar kompiuteris visai nebeduoda vaizdo signalo – problema gali būti vaizdo plokštėje. Nors teoriškai galite išimti ir vėl įstatyti vaizdo plokštę (kartais tai padeda dėl atsilaisvinusio kontakto), bet jei tai nepadeda – laikas kreiptis į specialistus.
Vaizdo plokščių remontas reikalauja specialios įrangos ir žinių. Dažnai gedimas slypi BGA lustų atsilituojavime ar gedusiuose kondensatoriuose – tai ne tas, ką galite sutaisyti namuose be patirties ir įrangos. Vilniuje yra servisų, kurie specializuojasi būtent vaizdo plokščių remontuose ir gali išspręsti problemas, kurios kitur būtų pripažintos nepataisomomis.
Procesoriaus problemos dar retesnės, bet kai jos atsiranda – tai rimtas reikalas. Jei kompiuteris visai nebeįsijungia, girdite pyptelėjimus įjungiant, arba sistema užšąla iš karto po įjungimo – gali būti procesoriaus ar motininės plokštės gedimas. Čia tikrai reikia diagnostikos pas profesionalus.
PlayStation ir Xbox specifiniai gedimai
Garsiosios PlayStation 4 „mėlynosios mirties šviesos” (BLOD) ar Xbox One juodo ekrano problemos dažnai reiškia rimtus aparatinius gedimus. Nors internete rasite įvairių „pataisymų”, realybė tokia, kad dažniausiai reikia keitis APU (pagrindinis lustai) termopastą profesionaliai arba net litavimo darbų.
PlayStation 5 konsolėse dažna problema – gedę HDMI prievadai po netinkamo kabelio įkišimo ar traukimo. Tai reikalauja mikrolitavimo įgūdžių ir tikrai nėra namų projektas. Taip pat PS5 turi žinomą problemą su ventiliatoriumi – jei jūsų konsolė triukšminga net po valymo, gali reikėti keisti ventiliatorių, o tai geriausia patikėti specialistams.
Xbox Series X/S konsolės turi problemų su diskų skaitytuvais. Jei jūsų konsolė nepriima diskų, keistai triukšmauja ar neatskaito žaidimų – tai mechaninis gedimas, kurį turėtų taisyti kvalifikuoti meistrai.
Kaip rasti patikimą servisą Vilniuje
Kai nusprendžiate, kad problema viršija jūsų galimybes, svarbu rasti patikimą servisą. Vilniuje yra daugybė kompiuterių ir konsolių remonto vietų, bet ne visos vienodai kompetentingos.
Pirmiausia paskaitykite atsiliepimus internete – Google, Facebook grupėse, forumuose. Atkreipkite dėmesį ne tik į bendrą įvertinimą, bet ir į tai, kaip servesas reaguoja į neigiamus atsiliepimus. Profesionalūs servisai visada stengiasi išspręsti problemas ir pateikia argumentuotus atsakymus.
Paklauskite apie diagnostikos kainą – daugelis rimtų servisų diagnostiką atlieka nemokamai arba už simbolinę kainą, kuri vėliau įskaitoma į remonto kainą. Jei iš karto prašo didelės sumos „už apžiūrą” – tai blogas ženklas.
Svarbu, kad servesas pateiktų aiškų gedimo aprašymą ir remonto kainų sąmatą prieš pradedant darbus. Jūs turite žinoti, ką mokate ir kodėl. Patikimi meistrai taip pat pasiūlys alternatyvas – pavyzdžiui, jei vaizdo plokštės remontas kainuotų daugiau nei nauja analogiška, jie jums tai pasakys.
Garantija atliktam remontui – dar vienas svarbumo rodiklis. Normalus servesas teikia bent 1-3 mėnesių garantiją savo darbui. Jei garantijos nėra arba ji tik kelios dienos – geriau ieškokite kitur.
Prevencija – geriausias „remontas”
Daugelio gedimų galima išvengti, jei tinkamai prižiūrite savo įrangą. Tai nėra sudėtinga ir nereikalauja daug laiko.
Reguliarus valymas nuo dulkių – bent kartą per pusmetį, o jei turite naminius gyvūnus ar rūkote patalpose – dar dažniau. Dulkės ne tik sukelia perkaitimą, bet ir gali sukelti trumpuosius jungimus.
Įsitikinkite, kad jūsų kompiuteris ar konsolė turi pakankamai vietos vėdinimui. Konsolė neturėtų stovėti uždaroje spintelėje ar ant minkšto paviršiaus, kuris blokuoja vėdinimo angas. Kompiuterio korpusas neturėtų būti priglaustas prie sienos – palikite bent 10-15 cm tarpą.
Naudokite įtampos stabilizatorių ar UPS (nepertraukiamo maitinimo šaltinį). Staigūs įtampos šuoliai elektros tinkle – viena dažniausių rimtų gedimų priežasčių. Geras įtampos stabilizatorius kainuoja 20-50 eurų, bet gali išgelbėti šimtus kartų brangesnę įrangą.
Atnaujinkite programinę įrangą – tiek operacinę sistemą, tiek tvarkykles. Daugelis atnaujinimų ne tik prideda naujas funkcijas, bet ir taiso saugumo spragas bei stabilumo problemas.
Dabar kūrykite atsargines kopijas svarbių duomenų. Kietieji diskai genda netikėtai, ir kai tai nutinka, duomenų atkūrimas gali kainuoti šimtus eurų arba būti visai neįmanomas. Naudokite debesų saugyklas, išorinius diskus ar bent USB atmintines svarbiems failams.
Kai technika tampa partneriu, o ne priešu
Technologijos turėtų palengvinti mūsų gyvenimą, o ne kelti stresą. Suprasdami, kada galite išspręsti problemą patys, o kada reikia profesionalios pagalbos, sutaupysite ir laiko, ir pinigų, ir nervų.
Nebijokite atidaryti kompiuterio korpuso dulkėms išpūsti ar pakeisti RAM – tai tikrai nesuges nuo jūsų prisilietimo. Tuo pačiu būkite protingi ir nepulkite ardyti konsolės su litavimo įrankiu, kai problema akivaizdžiai rimta. Vilniuje turime puikių specialistų, kurie dieną iš dienos sprendžia sudėtingiausias technikos problemas – jų patirtis ir įranga dažnai išgelbsti įrenginius, kurie kitur būtų pripažinti nebetaisytinais.
Prisiminkite, kad kiekvienas gedimas – tai galimybė geriau pažinti savo įrangą. Kartais paprastas dulkių išpūtimas ne tik išsprendžia dabartinę problemą, bet ir padeda išvengti būsimų. O kai vis dėlto reikia profesionalios pagalbos – geriau kreiptis iš karto, nei bandyti taisyti tai, ko nesuprantate, ir galiausiai sumokėti dvigubai už sudėtingesnį remontą.
Jūsų kompiuteris ar konsolė – tai investicija, kuri nusipelno tinkamos priežiūros. Šiek tiek dėmesio, reguliarus valymas ir savalaikė profesionali pagalba užtikrins, kad jūsų technologijos tarnaus patikimai daugelį metų.

